آشنایی با گیاه گل سنگ

ارسال شده در 01 مرداد ماه 1401

61 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

آشنایی با گیاه گل سنگ

گیاه گل سنگ با نام گیاه شناسی Hypoestes phyllostachya  از خانواده Acanthaceae یک گیاه علفی، چند ساله، کوچک با برگ های رنگارنگ روشن است. این گیاه بومی ماداگاسکار است. رایج ترین گل سنگ ها دارای برگ هایی با رنگ پایه صورتی و لکه های سبز هستند. اما چندین گونه خالدار با رنگ‌های بنفش، سفید، قرمز وجود دارد. رشد این گیاهان آسان است، اما به دلیل اینکه بومی آب و هوای گرم هستند، بسیاری از باغبانان آنها را به عنوان گیاهان یکساله در نظر می گیرند و هر ساله آنها را با گیاهان جدید جایگزین می کنند. این گیاهان بهتر است در بهار کاشته شوند.گل سنگ همچنین می تواند به عنوان گیاهان آپارتمانی رشد کند. آنها سرعت رشد متوسطی دارند و پس از بالغ شدن نسبتاً کوچک می مانند، به خصوص زمانی که در داخل خانه رشد می کنند.

نگهداری

نور: در فضای باز محل کاشت را طوری انتخاب کنید که در نور کم یا زیاد نباشد. نور روشن و غیرمستقیم، مانند پنجره های شرقی یا جنوبی در داخل خانه ایده آل است.

خاک: خاک غنی از مواد آلی با زهکشی خوب را ترجیح می دهند. برای بهبود زهکشی خاک، مقداری پوکه یا پرلیت را با آن مخلوط کنید. PH  1/6 تا 7 برای گل سنگ مناسب است.

آب: این گیاهان همیشه مقدار متوسطی از رطوبت را در خاک ترجیح می دهد. زمانی که 1/5 سانتی متر بالای خاک خشک شد گیاه را آبیاری کنید. به اندازه کافی آب بدهید تا خاک به طور یکنواخت مرطوب شود. آبیاری را در زمستان کمی کاهش دهید و زمان رشد دوباره در بهار ، روال خود را از سر بگیرید.

دما و رطوبت: دمای بیش از 15 درجه سانتی گراد را ترجیح می دهند. اگر نیاز به افزایش رطوبت دارید، می‌توانید برگ ها را مه پاشی کنید یا گلدان آن را روی سینی پر از سنگریزه و آب قرار دهید جوری که ته گلدان با آب تماس نداشته باشد.

کود: با یک کود آلی که برای گیاهان آپارتمانی طراحی شده است، ماهی یک بار در فصل رشد تغذیه کنید. این گیاهان تغذیه کننده سنگینی هستند. در صورت کاشت در زمین، هر بهار یک لایه کمپوست را به خاک اضافه کنید.

 

هرس: برای رشد بیشتر، دو برگ بالای هر ساقه را هر هفته برش دهید. کوتاه کردن فعال می تواند به رشد سالم تر و قوی تر گیاه کمک کند. بهتر است زمانی که گل‌ها ظاهر شدند، آن‌ها را قیچی کنید تا فصل رشد گیاه  شما افزایش یابد.

تکثیر : می توان از دانه ها یا قلمه های ساقه تکثیر کرد. اگر از بذر شروع می کنید، آنها را در اوایل بهار بکارید. قلمه ها را در هر زمان می توان تکثیر کرد اما بهار یا تابستان بهترین زمان ممکن خواهد بود.

زمستان گذرانی: از آنجایی که این گیاه یک گیاه گرمسیری است، در هوای یخبندان دوام نمی آورد. قبل از اولین یخبندان، می توانید ساقه های گیاه را قطع کنید، آنها را در داخل یک ظرف کوچک گلدانی یا شیشه آب ریشه کنید. و در بهار، پس از پایان تهدید یخبندان، می توانید آن را دوباره بکارید.

آفات و بیماری ها

آفات رایج  گل سنگ شپشک های آردآلود، شته ها و مگس های سفید هستند.

 بیماری‌های رتبط با گل سنگ  عبارتند از پوسیدگی ریشه، بیماری‌های لکه‌برگی و سفیدک پودری.

 دو نشانه‌ ی آشکار این آلودگی یا بیماری شامل شاخ و برگ‌هایی است که تغییر رنگ داده‌اند، برگ‌هایی که سوراخ دارند یا ناسالم به نظر می‌رسند، و حشرات کوچکی که روی گیاهان حرکت می‌کنند.

مشکلات رایج

پیچ خوردگی برگ ها یا برگ هایی که رنگ خود را از دست می دهند: پیچ خوردگی برگ ها و محو شدن رنگ برگ ها معمولاً در اثر آفتاب زیاد یا کم ایجاد می شودگل سنگ برای حفظ رنگ خود به نور روشن و غیر مستقیم نیاز دارد.

قهوه ای شدن یا افتادگی برگ ها: آب و رطوبت ناکافی می تواند باعث قهوه ای شدن یا افتادگی برگ های گل سنگ شود. همچنین آفتاب زیاد می تواند برگ ها را بسوزاند. آب سخت و کود دهی بیش از حد از دیگر دلایل قهوه ای شدن برگ هاست. بهتر است رطوبت یا روش های آبیاری خود را تنظیم کنید.

زرد شدن یا افتادن برگ ها: آبیاری بیش از حد، خاک خیس باعث زرد شدن و ریزش برگ ها می شود. آبیاری بیش از حد می تواند منجر به مشکلات شدید دیگری مانند پوسیدگی ریشه و سفیدک پودری شود. اگر متوجه زرد شدن برگ ها شدید، مقدار آبی که به گیاه می دهید را کاهش دهید و مطمئن شوید که از خاک گلدان با زهکشی خوب استفاده می کنید.

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

سمپاشی درختان میوه در فصل زمستان

دسته بندی: آفت و بیماری
03 اردیبهشت ماه 1401