آشنایی با گیاه ناز یخی

ارسال شده در 26 تیر ماه 1401

دسته بندی: شناسنامه
46 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

گیاه گل ناز یخی با نام علمی Portulaca grandiflora بومی آفریقای جنوبی می باشد. گل ناز یخی گیاهی چند ساله و علفی است که رشد خوبی دارد و به عنوان گیاه پوششی در آپارتمان و فضای باز نگهداری می شود. ای گیاه دارای برگهای گوشتی(از خانواده ساکولنت ها می باشد) به رنگ سبز کم رنگ و گلهای کوچک ستاره ای شکل به رنگ سفید، قرمز و صورتی می باشد. این گیاه از طریق بذر، پاجوش، قلمه ساقه و برگ همچنین خوابانیدن تکثیر می شود.

آشنایی با گیاه ناز یخی

شرایط لازم برای نگهداری گیاه گل نازیخی:

نور: نیاز به محیطی آفتابگیر دارد اگر در منزل نگهداری می شود باید کنار پنجره قرار گیرد تا چند ساعت در طول روز، نور آفتاب را دریافت کند. اگر گل ناز یخی در فضای باز نگهداری می شود نباید در مکانی که سایه باشد قرار گیرد.

دما: ناز یخی بومی مناطق معتدل تا گرمسیری می باشد و نسبت به گرما مقاوم است و سرما را نیز تا حدی تحمل می کند.

رطوبت: رطوبت محیط برای این گیاه کافی می باشد فقط در صورتی دما هوا بالا باشد می توان رطوبت رسانی کرد.

آبیاری: نیاز آبیاری کمی دارد و مقدار آبیاری باید کم باشد و فقط خاک گیاه مرطوب شود. آبیاری فقط در زمانی که سطح خاک گیاه تا عمق 3سانتی متری یا کمی بیشتر از یک بند انگشت خشک باشد باید انجام شود.

خاک: نیاز به خاکی با زهکشی بالا دارد.

تغذیه: برای تقویت گیاه نیاز به کوددهی در فصل رشدی می باشد.

آشنایی با گیاه ناز یخی

سوالات متداول در زمینه نگهداری گیاه ناز یخی:

1-علت پژمردگی گیاه و آبکی شدن ساقه در گیاه گل ناز چیست؟

آبیاری بیش از حد گیاه و غرقاب کردن خاک باعث می شود که ساقه آبکی شده و پوسیدگی ریشه اتفاق افتد که به دنبال آن به علت ضعف گیاه در انتقال مواد گیاه ظاهری پژمرده به خود می گیرد.  اگر خاک شما سنگین باشد و یا گلدان از زهکشی خوبی برخوردار نباشه این مشکل بیشتر دیده می شود. گیاه گل ناز نیاز به آبیاری منظم و کم دارد در حدی که خاک گیاه مرطوب شود.

2-علت گل ندادن گیاه گل ناز چیست؟

گل ناز دو بار در سال و در بهار و پاییز گل می دهد. مهم ترین  عامل در گل دهی گل ناز نور می باشد در صورتی که در سایه قرار یا نور دریافت کند گل دهی اتفاق نمی افتد. بهتر است گیاه در محیطی قرار گیرد که چند ساعت در طول روز نور دریافت کند.

3-علت زردی و خشک شدن برگها در گیاه گل ناز چیست؟

خشک شدن برگها دلایل مختلفی از جمله آبیاری کم یا زیاد و عدم دریافت نور کافی باعث خشکی در گیاه گل ناز می شود. این گیاه نسبت به آبیاری حساس می باشد و آبیاری گیاه باید زمانی که خاک تا عمق 2-3سانتیمتری خشک می باشد به مقداری که فقط ریشه ها مرطوب شوند انجام می شود. همچنین این گیاه نیز به مکانی پر نور برای رشد دارد و بهتر است در سایه قرار نگیرد تا برگها خشک نشود.

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401