آشنایی با گیاه سیکلامن

ارسال شده در 21 اردیبهشت ماه 1401

119 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

گیاه سیکلامن با نام علمی  Cyclamen persicum بومی اروپا،مدیترانه و ایران می باشد در ایران بیشتر در شمال دیده می شود.دارای برگ هایی با رده های نقره ای و گل هایی بزرگ در رنگهای صورتی،سفید و ارغوانی و... می باشد. معمولا گلها در اوایل بهار دیده می شود و گلها به سرما حساس می باشد برخخی از گونه ها نسبت به سرما مقاوم وبرخی دیگر حساس می باشند که از گونه مقاوم به سرما می توان در فضای سبز استفاده کرد. تکثیر این گیاه مشکل است و از طریق بذر و قلمه برگ صورت می گیرد.

شرایط لازم برای نگهداری گیاه سیکلامن

نور: به غیر از تابستان و روز های خیلی گرم سال، نیاز به نور مستقیم دار اما در گرما و تابستان باید در سایه و بدور از تابش مستقیم باشد.

دما: سیکلامن ها دارای انواع مختلفی می باشند که بعضی از انها مقاوم به سرما و بعضی دیگر حساس به سرما می باشد گونه ای از ان که در ایران وجود دارد در دمای 16تا18 درجه عملکرد مناسبی دارد.

رطوبت: گیاه سیکلامن نیاز رطوبتی بالایی دارد  بخصوص در زمستان و در هوای خشک گیاه از بین می رود

ابیاری: زمانی که گیاه دارای گل می باشد نیاز ابی زیادی دارد و سطح خاک باید مرطوب باشد اما نباید غرقاب شود چون دچار خفگی ریشه می شود قبل از گلدهی ابیاری تنها در زمانی که خاک گیاه تا عمق 2تا3 سانتیمتری خشک باشد اجام می شود.

خاک:برای گلدهی نیاز به خاک غنی با زهکشی مناسب می باشد.

تغذیه:برای گلدهی نیاز به تغذیه می باشد برای کسب اطلاع بیشتر در این زمینه میتوانید با کارشناسان متخصص و مجرب مجموعه شهر گیاه در ارتباط باشید.

سوالات متداول در زمینه نگهداری گیاه سیکلامن

1-علت ایجاد سوراخ روی برگهای گیاه سیکلامن چیست؟

علت این عارضه حشره سرخورطومی می باشد که لارو این حشره از ریشه و غده تغذیه می کند برای جلوگیری از این عارضه بهتر است خاک گلدان ضدعفونی شود و برای رفع این مشکل می توان از سموم حشره کش استفاده کرد برای کسب اطلاع بیشتر می توانید با کارشناسان متخصص و مجرب مجموعه شهر گیاه در ارتباط باشید.

2-علت بد شکلی و سیاه شدن ساقه گیاه سیکلامن چیست؟

علت این عارضه تغذیه کنه از ساقه می باشد که موجب بدشکلی در گیاه می شود برای جلوگیری از این عارضه گیاه باید رطوبت رسانی شود و ابیاری باید به موقع انجام شود و همچنین برای رفع این مشکل می توان از سموم کنه کش استفاده کرد برای کسب اطلاع بیشتر می توانید با کارشناسان متخصص و مجرب مجموعه شهر گیاه در ارتباط باشید.

3-علت زردی و پژمردگی گیاه سیکلامن چیست؟

علت این عارضه بیماری پوسیدگی نرم باکتریایی است برای پیش گیری از این عارضه باید قبل از کاشت حتما خاک ضد عفونی شود و گیاهان الوده حذف شوند.

4-علت ریزش برگهای گیاه سیکلامن چیست؟

علت ریزش برگها کم ابی و کمبود رطوبت می باشد برای حل این مشکل ابیار باید به صورت منظم و زمانی که سطح خاک گیاه خشک باشد باید انجام شود و همچنین گیاه باید از طریق یکی از روش های رطوبت رسانی مانند ایجاد جزیره ،بخور و اسپری اب رطوبت رسانی شود.


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401