آشنایی با گیاه افوربیا

ارسال شده در 01 شهریور ماه 1401

45 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

درخت افوربیا یا شیر ​​آفریقایی با نام علمی (Euphorbia trigona) بومی آفریقای مرکزی است. به دلیل رشد سریع  آن اغلب به عنوان پرچین استفاده می شود این گیاه شباهت زیادی به کاکتوس دارد از این رو نام مستعار آن: کاکتوس شمعدانی، کاکتوس کلیسای جامع، کاکتوس دوستی و... اما در واقع یک گیاه گوشتی است. دارای ساقه های مثلثی، با سه ضلع مجزا است و برجستگی ها با خار و برگ های ریز پر شده است. این گیاه در طول فصل رشد خود سبز باقی می ماند و رشد جدید با رنگ سبز روشن جوانه می زند. رقم روبرا ​​یا رویال رد به دلیل رنگ چشمگیرش محبوب است و در اواخر فصل  قرمز روشنی به خود می گیرد. این گیاه تنها تا حدود نیمی از حداکثر ارتفاع خود رشد می کند.

شیره درخت افوربیا هم برای حیوانات خانگی و هم برای انسان سمی است و می تواند برای پوست، چشم و دهان حساسیت آور باشد.

آشنایی با گیاه افوربیا

نگهداری از گیاه افوربیا:

گیاه افوربیا به عنوان یک تزئینی یا یک گیاه گلدانی در سراسر دنیا محبوب است.

نور

گیاه افوربیا نور روشن و غیر مستقیم خورشید را دوست دارد، پنجره جنوبی برای رشد در داخل خانه مناسب است و در فضای باز مکانی که آفتاب کامل را دریافت می کند، تا زمانی که تابستان ها به طور مداوم گرم نباشد، مناسب است.

خاک

برای نگهداری از گیاه افوربیا شرایط زهکشی خوب ضروری است خاک رسی سنگین باید از نظر زهکشی و PH مناسب اصلاح شود، در غیر این صورت ممکن است رشد گیاه را مختل کند خاک‌های لومی شنی و شنی به این گیاه در محیط‌های خشک کمک می‌کنند.

آبیاری

گیاه افوربیا به آب زیادی نیاز ندارد فقط در صورتی که در شرایط گرم و خشک باشد نیاز به آبیاری تکمیلی دارد اما در شرایط آپارتمان تنها در صور خشک شدن خاک گلدان به عمق بیش از 3سانتیمتر خشک باشد نیاز به آبیاری دارد.

دما و رطوبت

این گیاه مقاوم به خشکی از آب و هوای خشک یا نیمه خشک برخوردار است و می تواند دمای نسبتاً گرم را تحمل کند، اگر محیط نگهداری گیاه تابستان های گرم دارد، گیاه را در مکانی با نور غیر مستقیم خورشید یا نیمه سایه قرار دهید تا از گرمای بیش از حد جلوگیری شود، این گیاه نیازی به رطوبت اضافی ندارد و رشد آن در آب و هوای مرطوب ممکن است باعث ایجاد استرس و عفونت قارچی یا آفت شود.

کود

در طی فصل رشدی گیاه افوربیا نیاز به تغذیه منظم دارد ولی در فصل پاییز و زمستان گیاه نیاز به استراحت دارد.

هرس

گیاه افوربیا رشد نسبتا بالایی دارد و سیستم ریشه ای آن کم عمق می باشد. به همین دلیل، گیاهان مسن‌تر ممکن است سنگین‌تر شوند، یا به علت ریشه های کم عمق ممکن است گیاه در خاک نماند و هرس را به یک ضرورت تبدیل کنند، هنگام هرس، همیشه دستکش بپوشید و از یک چاقوی تیز و استریل شده برای جدا کردن ساقه ها استفاده کنید، برشی که ایجاد می کنید خشک می شود و به خودی خود پینه ایجاد می کند.

آشنایی با گیاه افوربیا

تکثیر گیاه افوربیا

گیاه افوربیا به راحتی از طریق قلمه ها تکثیر می شود روش دیگر تکثیر از طریق بذر می باشد که زمان بر می باشد. به دلیل سمی بودن گیاه، هنگام تکثیر از وسایل حفاظتی مناسب استفاده کنید، مانند دستکش ظخیم استفاده کنید و اگر شیره گیاه با پوستتان تماس پیدا کرد، بلافاصله دست های خود را بشویید.

تعویض گلدان گیاه افوربیا

فراهم کردن زهکشی کافی و عدم آبیاری بیش از حد از ملاحظات مهم هنگام نگهداری از گیاه افوربیا است. این گیاه در یک گلدان سفالی متخلخل که آب اضافی را جذب می کند بهترین عملکرد را دارد. از گلدان های لعاب دار که خطر آبیاری بیش از حد را افزایش می دهند خودداری کنید خاک شنی یا مخلوط گلدانی که به طور خاص برای ساکولنت ها فرموله شده است، بهترین زهکشی آب را امکان پذیر می کند، به خصوص زمانی که پوکه یا پرلیت با آن مخلوط می شود. برای تعویض گلدان این گیاه باید سن، آن در نظر گرفته شود و هر زمان که گلدان نسبت به ارتفاع گیاه کوچک بود باید تعویض شود.

آفات و بیماری های رایج

یک گیاه افوربیا سالم معمولاً در برابر آفات یا بیماری ها حساس نیست. با این حال، ممکن است گاهی به شپشک آرد آلود دچار شو و این حشرات باعث ضعف گیاه شوند، برای از بین بردن این حشرات می توانید از اسپری صابون های کشاورزی استفاده کنید. همچنین آبیاری بیش از حد گیاه می تواند باعث مشکلات قارچی مانند بیماری اسکب شود، که در آن ساقه ها لکه های چوب پنبه مانند ایجاد می کنند، می توان گیاه را با قطع کردن ساقه های آلوده نجات دهید. زرد یا قهوه ای شدن ساکولنت نیز ممکن است نشان دهنده پوسیدگی ریشه در آبیاری بیش از حد باشد، در این صورت احتمالاً باید گیاه خود را به طور کامل دور بریزید.

 

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

سمپاشی درختان میوه در فصل زمستان

دسته بندی: آفت و بیماری
03 اردیبهشت ماه 1401