آشنایی با کنه تار عنکبوتی

ارسال شده در 25 تیر ماه 1401

دسته بندی: آفات و بیماری ها
46 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

کنه تار عنکبوتی یکی از آفات مهم گیاهان آپارتمانی می باشد. نام علمی  Tetranychus urticae

 از خانواده Tetranychidae  هستند و با نام های کنه تارتن، کنه دو نقطه ای و کنه قرمز شناخته می شوند. کنه های تارتن موجودات بسیار ریزی هستن که بیشتر از روی علائم و خسارتهایشان شناسایی می شوند، ظاهر این کنه ها تخم مرغی شکل و به رنگ سبز دیده می شود ،کنه های ماده زمستان گذران به رنگ  قرمز يا نارنجی هستند . علائم خسارت این کنه ها در ابتدا به صورت لکه های بسیار ریز کلروتیک دیده می شود که این لکه به علت تغذیه کنه از شیره گیاه می باشد این لکه ها به مرور زمان سفید تا خاکستری رنگ دیده می شوند و در ادامه تغذیه، کل برگ خشک می شود در صورتی که جمعیت کنه ها زیاد شود می توانند کل گیاه را خشک کرده و از بین ببرند. از دیگر علامت های وجود کنه تار عنکبوتی تنیدن تار در قسمتهای مختلف گیاه می باشد که بیشتردر قسمت زیر برگها دیده می شود.

آشنایی با کنه تارتن

روش های پیشگیری از خسارت کنه تار عنکبوتی:

این کنه ها عموما در شرایط گرم و خشک به سرعت رشد کرده و تکثیر پیدا می کنند برای پیشگیری از حمله این آفت ابتدا باید شرایط دمایی و رطوبت گیاه مناسب باشد و گیاه در محیط گرم قرار نگیرد همچنین با توجه به نوع گیاه به آن رطوبت رسانی شود

 

روش های کنترول کنه تار عنکبوتی:

برای کنترول کنه تار عنکبوتی باید همان ابتدا با مشاهده اولین علائم خسارت نسبت به کنترول این آفت اقدام کرد در ابتدا در صورت کم بودن جمعیت می توان برگهای الوده را جمع آوری کرد و برگهای گیاه را با دستمال مرطوب تمیز کرد. همچنین می توان با استفاده از صابون حشره کش نسبت به کنترول کنه تارتن اقدام کرد و در صورتی که جمعیت کنه ها بالا باشد می توان از سموم کنه کش استفاده کرد اما بهتر است از سموم در ابتدای آلودگی استفاده نشود زیرا باعث بروز مقاومت کنه نسبت به سموم می شود و کنترول این افت سخت می شود.

آشنایی با کنه تار عنکبوتی


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401