آشنایی با کالاتیا اوربیفولیا

ارسال شده در 29 تیر ماه 1401

53 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

با نام گیاه شناسی  Calathea Orbifolia syn. Geoppertia orbifolia از خانواده  Marantaceae یک گیاه چند ساله، علفی است. این گیاه بومی آمریکای جنوبی می باشد. نوارهای سبز مایل به نقره ای روی برگ‌هایش  دارد که زیبایی‌ استوایی خیره‌کننده ای به آن داده است. مراقبت و نگهداری از آن سخت است.

نگهداری

نور: آفتاب مستقیم منجر به لکه‌های قهوه‌ای، سوختگی برگ‌ها و رنگ پریدگی می‌شود. اگر نور خیلی کم باشد، برگ‌ها کامل‌ترین یا سالم‌ترین ظاهر خود را نخواهند داشت. چرخاندن گیاه هر ماه به رشد متعادل آن کمک می کند.

خاک: کالاتیا اوربیفولیا ریشه‌های شکننده و ریزی دارد، بنابراین یک مخلوط خاک سبک بهترین کارایی را دارد.این گیاهان به رطوبت زیادی نیاز دارند، خاکی را انتخاب کنید که ظرفیت نگهداری رطوبت آن بالا باشد. اما به زهکش داشتن گلدان توجه کنید چون غرقابی شدن  باعث پوسیدگی ریشه می شود.

آب: همیشه 5 سانتی متر بالای خاک را با انگشت بررسی کنید. اگر خاک خشک بود، معمولاً زمان آبیاری است.آبیاری از طریق ظرف زیر گلدان کمک می کند تا رطوبت به ریشه و مرکز گلدان برسد. آبیاری از بالا اغلب منجر به تخلیه آب به سمت پایین می شود. حتما بعد از چند ساعت خاک را چک کنید. اگر خاک تا بالا مرطوب است، آب اضافی را از سینی زیر گلدان تخلیه کنید. آبیاری بیش از حد منجر به پوسیدگی ریشه و در نهایت مرگ گیاه شما می شود.

دما و رطوبت: این گیاهان به گرما و رطوبت ثابت نیاز دارند. دمای بین 18 تا 23 درجه سانتی گراد ایده آل است. سطوح رطوبت بالای 50 درصد برای حفظ سلامت گیاه شما مورد نیاز است. اگر خانه شما رطوبت را به طور طبیعی ارائه نمی دهد، قرار دادن گیاه در زیر یک گنبد شیشه ای، یا استفاده از سینی سنگریزه با آب در پایه زیر گیاه خود و یا  مه پاشی منظم ممکن است به افزایش سطح رطوبت کمک کند.

کود:اگرچه استفاده از دوز ضعیف کود غنی از نیتروژن حدود یک بار در ماه در طول فصل رشد می تواند به رشد شاخ و برگ های شاداب و سالم کمک کند، اما زیاده روی نکنید. کود زیاد یا قوی می تواند برگ ها را بسوزاند.

آفات و بیماری ها

کنه های عنکبوتی از آفات کالاتیا اوربیفولیا هستند. با این حال، آن‌ها محیطی با رطوبت کم را ترجیح می‌دهند، بنابراین اگر این آفات را مشاهده می‌کنید، می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که باید به گیاه خود آب و هوای مرطوب‌تری بدهید.

زرد شدن برگ ها: آبیاری بیش از حد یکی از رایج ترین مشکلات کالاتیا اوربیفولیا است.

پیچ خوردن برگ‌ها و نوک قهوه‌ای شدن آن ها: اگر به گیاه خود آب کافی نمی‌دهید یا سطح رطوبت به اندازه کافی بالا نیست، برگ‌ها شروع به پیچ خوردن می‌کنند و نوک آن ها قهوه‌ای می‌شود. این علائم همچنین می تواند نشان دهنده این باشد که گیاه شما بیش از حد در معرض نور خورشید قرار می گیرد.

افتادگی یا ریزش برگ: افتادگی مداوم یا ریزش برگ می تواند نشانه این باشد که باید به گیاه خود آب و رطوبت بیشتری بدهید.

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

سمپاشی درختان میوه در فصل زمستان

دسته بندی: آفت و بیماری
03 اردیبهشت ماه 1401