آشنایی با خاک های قلیایی

ارسال شده در 15 تیر ماه 1401

63 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

 خاک  قلیایی:

زمانی که سطح pH خاک بالای 7  باشد معمولاً خاک حاوی مقدار زیادی سدیم، کلسیم و منیزیم بوده و قلیایی است. از آنجایی که مواد مغذی محلول در خاک قلیایی کمتر از خاک اسیدی یا خنثی است، دسترسی به مواد مغذی اغلب محدود است . معمولا نفوذ پذیری  این خاک ها کم می باشد و به همین دلایل است که توقف رشد و کمبود مواد مغذی  در این نوع خاک ها رایج است.

چه چیزی خاک را قلیایی می کند؟

 در مناطق خشک یا بیابانی که بارندگی کم است و مناطقی که جنگل های انبوه وجود دارد، خاک بیشتر قلیایی است. همچنین اگر خاک با آب سخت حاوی آهک آبیاری شود، می تواند قلیایی شود.

راه های کاهش اسدیته خاک قلیایی:

یکی از بهترین راه ها برای کاهش اسیدیته در خاک، افزودن گوگردمعدنی است. افزودن 85 – 28 گرم گوگرد معدنی به ازای هر 1متر مربع خاک سطح pH را کاهش می دهد. اگر خاک شنی است یا رس زیادی دارد باید گوگرد کمتری استفاده شود و قبل از استفاده باید خیلی خوب با خاک مخلوط شود. همچنین می توانید مواد آلی مانند پیت ماس، تراشه های چوب و خاک اره را برای کاهش PH اضافه کنید. کودهای مانند سولفات آلومینیوم، دی آمونیوم فسفات و مونو آمونیوم فسفات، اوره و.. هم موثرند.

استفاده از گچ هم یکی از راه های ارزان و موثر است که با جایگزینی یون سدیم به جای یون کلسیم موجود در خاک باعث اصلاح این خاک ها می شود. یکی از راه های دیگر ؛ آبشویی خاک قلیایی با آب بدون املاح می باشد.

 گیاهان قابل کاشت در خاک قلیایی:

هنگامی که بدانید خاک شما قلیایی است، هنوز هم می توانید برخی از گیاهان مورد علاقه خود را پرورش دهید.

سبزیجات و گیاهان مقاوم در خاک قلیایی عبارتند از: یام، مارچوبه، بامیه، چغندر، کلم پیچ، کرفس، پونه کوهی و... برخی گیاهانی که به قلیایی بودن اهمیتی نمی دهند عبارتند از: گاردنیا، جارو، شمشاد و...برخی از گیاهان نیز قلیایی کم خاک را تحمل می کنند مانند گل آهار، کلماتیس، هوستا، گل نخود شیرین، راک شاهی ، سالویا، فلوکس و اسطوخودوس...

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ی بهبود خاک قلیایی شما می توانید با کارشناسان مجرب شهر گیاه در ارتباط باشید.


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

سمپاشی درختان میوه در فصل زمستان

دسته بندی: آفت و بیماری
03 اردیبهشت ماه 1401