آشنایی با تراریوم و ویواریوم

ارسال شده در 25 تیر ماه 1401

70 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

تعریف: تراریوم در اصل یک محیط کوچک بسته یا نیمه باز برای گیاهان مختلف است که به آن گلخانه‌ی مینیاتوری یا باغ شیشه‌ای هم می‌گویند. محفظه‌‌ی تراریوم اکثرا شفاف و از جنس شیشه یا پلاستیک است. یعنی تراریوم‌ها در اصل یک بطری دربسته بودند که همراه با چند لایه خاک، گیاهان کوچک رطوبت‌دوست را در خودشان پرورش می‌دادند.

 

انواع تراریوم :

تراریوم بسته

تراریوم نیمه باز

گیاهان مناسب برای تراریوم: به‌طور کلی می‌توان گفت گیاهان بدون گل و شاخ و برگ زیاد و گیاهانی که رشد کمی دارند، برای تراریوم مناسب هستند.

در هنگام انتخاب گیاه، نوع تراریوم را هم در نظر بگیرید. گیاهان مناسب برای تراریوم‌های نیمه‌باز به طور مثال کاکتوس، گیاهان هوازی، گیاه قاشقی و ساکولنت ها مانند هاواتیا و کراسولا(خرفه ای) است.این گیاهان گردش هوا را در محیط‌‌‌شان می‌پسندند و محیط نسبتا خشک را به محیط کاملا مرطوب ترجیح می‌دهند.

گیاهان مناسب برای تراریوم‌های بسته، بسیار رطوبت دوستند و فضای بسته را دوست دارند مثل سرخس، پیچک مینیاتوری، ارکیده و بگونیا،چمن عروس و...

آشنایی با تراریوم و ویواریوم

 

اکوسیستم تراریوم های بسته:

تراریوم‌های بسته محیطی کاملا ایزوله دارند که راهی به بیرون ندارد. گیاهان داخل آن به هرآن‌چه که مورد نیازشان است دسترسی دارند. خاک، مواد مغذی را برای گیاه فراهم می‌کند، این مواد مغذی در یک چرخه وارد گیاه می‌شود، بعد از جذب شدن و از بین رفتن گیاه دوباره وارد خاک می‌گردد.

آب داخل تراریوم هم وارد یک چرخه می‌شود و در واقع هیچ وقت از بین نمی‌رود. آب بخارشده از گیاه و خاک به دیواره‌ی ظرف تراریوم برخورد می‌کند و دوباره به مایع تبدیل می‌شود و به خاک برمی‌گردد. به عبارتی این همان چرخه‌ی طبیعی باران است.

این چرخه‌‌ی آب و مواد مغذی برای گیاهان بسیار ایده‌آل است و گیاهان به راحتی در این محیط رشد می کنند. به همین دلیل تراریوم بسته، به مراقبت زیادی نیاز ندارد؛ فقط کافی است هرچند وقت یک‌بار به آن آب دهید.  بهتر است برای تراریوم‌های بسته گیاهان کوچک و کم‌رشد را انتخاب شود تا بعد از مدتی تمام ظرف را پر نکنند و منظره ی تراریوم خراب نشود.

اکوسیستم تراریوم‌های نیمه باز:

تراریوم نیمه باز ظرفی است که بخشی از آن باز است و با محیط بیرون در تماس است. بنابراین چرخش هوای بیش تری در تراریوم وجود دارد ، از طرفی مقدار رطوبت تراریوم به خاطر بازبودن محفظه‌ی آن کم‌تر خواهد بود.

این تراریوم‌ها را می‌توانید هم در فضای نیمه باز مانند پاسیو و هم در فضای بسته مانند اتاق و محل کار نگه‌داری کنید.

نگهداری از تراریوم: نگهداری از تراریوم اسان است و افراد مبتدی نیز می توانند از ان نگهداری کنند در تراریوم بسته نیاز آبیاری بسیار کم می باشد و در صورت خشک شدن خاک به مقدار کمی اب نیاز می باشد ولی در تراریوم نیمه باز نیاز ابی کمی بیشتر می باشد اما باید توجه شود که مقدار آبیاری باید کم باشد تا ریشه گیاهان دچار پوسیدگی نشود.

تعریف ویواریوم:  یک محیط کوچک و بسته برای نگهداری وپرورش جانداران و گیاهان می باشد. ویواریوم سازه ایست که در نگاه اول شباهت زیادی به آکواریوم دارد اما در ان می توان از جانوران نیمه ابی و خشک زی نیز استفاده کرد

آشنایی با تراریوم و ویوایوم

تفاوت ویواریوم و تراریوم:

ویواریوم نسبت به تراریوم تنوع زیستی بیشتری دارد و در ان میتوان علاوه بر گیاهان از جانوران ابی یا نیمه ابی نیز استفاده کرد تفاوت دیگر امکانات و وسایل هستند که ما را در نگهداری هرچه راحت تر و اصولی تر آن یاری می نماید.

آشنایی با تراریوم و ویواریوم

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

سمپاشی درختان میوه در فصل زمستان

دسته بندی: آفت و بیماری
03 اردیبهشت ماه 1401