آشنایی با یاس بنفش کالیفرنیا

ارسال شده در 29 تیر ماه 1401

دسته بندی: شناسنامه
54 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

یاس بنفش کالیفرنیا

حدود پنجاه گونه درختچه گرده افشان، گلدار و مقاوم به خشکی در جنس Ceanothus وجود دارد. اکثر آنها همیشه سبز هستند، اما گونه های خزان کننده نیز وجود دارد. این گیاه شکوفه های ریزی دارد. شکوفه ‌های فراوان یاس بنفش کالیفرنیا از گل های ریزی به رنگ های  آبی، صورتی، سفید به صورت خوشه های بزرگ تشکیل می شوند و بوته ها حدود شش هفته طول می کشد تا شکوفا شوند. زمان و طول شکوفه دهی بسته به گونه و رقم متفاوت است. برخی اواخر بهار تا تابستان، برخی دیگر تابستان تا پاییز گل می دهند. نام های رایج یاس بنفش کالیفرنیا، یاس کوهی، یاس بنفش وحشی می باشد.

نگهداری از یاس بنفش کالیفرنیا

درخچه های یاس بنفش به مکان مناسب کاشت برای مقاومت در برابر بادهای شدید و یخبندان های سخت نیاز دارند. اکثر ارقام پس از استقرار به آفتاب کامل، خاکی با زهکشی خوب و آب کمی نیاز دارند. از آنجا که هرس سخت برای آنها مناسب نیست، مطمئن شوید که درختچه را در جایی بکارید که پس از رشد کامل فضای کافی داشته باشد.

نور: یک مکان کاملا آفتابی برای این گیاه  بهترین حالت است و سایه بیش از حد اثر منفی دارد.

خاک: یاس بنفش کالیفرنیا در اکثر خاک ها به خوبی رشد می کند، به شرطی که زهکشی خوبی داشته باشند. خاک های گچی می توانند باعث زرد شدن برگ ها شوند. اگر زهکشی خاک خوب نیست، می توانید درختچه را روی یک تپه یا شیب بکارید تا رواناب را افزایش دهید. همچنین افزودن مواد آلی برای اصلاح زهکشی خاک مناسب است.

آب: درختچه های تازه کاشته شده نیاز به آبیاری منظم و عمیق دارند، پس از استقرار، یاس کالیفرنیایی نسبتاً به خشکی مقاوم است. باید بین دو آبیاری اجازه دهید خاک خشک شود. زمانی که دوره‌های گرم و خشک طولانی ‌مدت وجود داشته باشد، ممکن است برای رشد و شکوفه‌دهی به آبیاری اضافی نیاز داشته باشند.

دما و رطوبت: بسیاری از گونه های یاس بنفش بومی کالیفرنیا هستند و از آب و هوای مدیترانه ای با زمستان های معتدل و مرطوب و تابستان های گرم و خشک استقبال می کنند.گونه‌های خزان کننده می‌توانند آسیب ‌های باد و سرما را بهتر از گونه‌ های همیشه سبز تحمل کنند.

کود: به طور کلی نیازی به تغذیه ندارند. با این حال، اگر می‌خواهید پس از هرس مجددا رشد گیاه را تشویق کنید، می‌توانید اطراف پایه درختچه را با مقداری کمپوست مالچ پاشی کنید ولی مراقب باشید که ساقه را مالچ پاشی نکنید.

هرس: این درختچه ها به هرس زیادی نیاز ندارند. در واقع، هرس سخت گونه های همیشه سبز، می تواند مشکل ساز باشد. هرس نوک شاخه ها پس از پایان گلدهی و هرس کم شاخه های داخلی بدون شاخ و برگ نیز می تواند به رشد جدید کمک کند و گردش هوا را به خوبی حفظ کند.

تکثیر و پرورش یاس بنفش کالیفرنیا

تکثیر یاس بنفش از قلمه ها نسبتاً آسان است و معمولاً در عرض دو تا سه سال یک گیاه گلدار تولید می کند. بهتر است قلمه های نیمه رسیده و رشد فصل فعلی را از گونه های همیشه سبز پس از گل دهی در تابستان یا پاییز بگیرید. برای گونه های خزان کننده، قلمه های چوب نرم را از روی نوک ساقه های غیر گلدار در بهار بگیرید. قلمه را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید و آن را در مکانی گرم و مرطوب نگه دارید. یاس بنفش همیشه سبز معمولاً به یک فصل رشد نیاز دارد تا قبل از کاشت به خوبی ریشه دهد. انواع خزان کننده حدود چهار تا شش هفته طول می کشد تا ریشه بدهند.

کاشت یاس بنفش از بذر ممکن است مشکل باشد، آنها پوسته ی سفتی دارند و باید حداقل 24 ساعت در آب گرم خیس بخورند. سپس باید آنها را حدود سه ماه در خاک نرم و مرطوب در دمای 5/15 تا 5/18 درجه سانتی گراد نگهداری کرد. ممکن است تا سه ماه طول بکشد تا بذرها جوانه بزنند.

آفات و بیماری های رایج گیاهی

یاس بنفش  آفات یا بیماری‌ خاصی ندارد. با این حال گاهی شپشک سپردار آفت خسارت زا برای این گیاه می باشد.

خاک های اشباع از آب با زهکشی ضعیف می توانند باعث پوسیدگی ریشه ی یاس بنفش شوند.

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401