PH خاک (اسدیته خاک)

ارسال شده در 15 تیر ماه 1401

64 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

pH  خاک

 pH خاک نشان دهنده  میزان  اسیدی یا قلیایی بودن خاک است. بازه اندازه گیری آن  از 0 (اسیدی ترین) تا 14 (قلیایی ترین) متغیر است. در باغ، خاک های اسیدی معمولاً دارای pH  4 تا 5/6، خاک های قلیایی 5/7 تا 9 هستند. PH 7 خنثی در نظر گرفته می شود.

اهمیت pH خاک

pH  خاک ماده مغذی نیست، اما در دسترس بودن مواد مغذی برای گیاهان را کنترل می کند. وجود مواد مغذی در خاک، به این معنی نیست که گیاهان از آن ها استفاده کرده و رشد می کنند. مواد مغذی باید در دسترس گیاهان باشد. اگر PH  مناسب نباشد گیاه قادر به جذب عناصر نمی باشد. هنگامی که بدانید PH خاک شما چقدر است و گیاهان شما چه محدوده ای را ترجیح می دهند، دستورالعمل هایی را دریافت خواهید کرد که اگر خاک شما خیلی اسیدی است چه مقدار آهک اضافه کنید، یا اگر خاک شما خیلی قلیایی است چه مقدار گوگرد اضافه کنید تا به اسیدیته مناسب گیاه برسید.

اکثر گیاهان از نظر اسدیته مناسب به یکی از دو دسته تقسیم می شوند:

آنهایی که PH خاک خنثی تا کمی اسیدی را ترجیح می دهند.

آنهایی که PH  خاک خنثی تا کمی قلیایی را ترجیح می دهند.

برخی از درختان، درختچه ها و گل ها مانند زالزالک، یاس بنفشه و اسطوخودوس خاک قلیایی تری را ترجیح می دهند. برخی از گیاهان مانند درختچه های آزالیا، درختان صنوبر و کاملیا  اسید دوست هستند.

عوامل موثر در PH خاک

 بارندگی: در مناطقی که باران زیاد می‌بارد می‌تواند، عامل اسیدی شدن خاک شود. زیرا باران کلسیم، منیزیم، پتاسیم و سدیم را از خاک خارج می‌کند و پس از آن عناصر اسیدی‌کننده، هیدروژن و آلومینیوم، غالب می‌شوند.

آهک بیش از حد: ممکن است در گذشته برای اصلاح خاک اسیدی، آهک بیش از حد به خاک اضافه شده باشد.

مواد مادری: جنس مواد مادری در قلیایی و اسیدی بودن خاک ها موثر است.  اکثر مناطق ایران خاک ها به دلیل مواد مادری سازنده مانند کربنات کلسیم بالا قلیایی هستند.

سختی آب: اگر مجبور به استفاده از آب سخت برای آبیاری هستید، آب سخت می تواند قلیایی بودن خاک را افزایش دهد.

زمان آزمایش pH خاک

بهتر است هر زمان که در حال کاشت یک بستر جدید در باغ هستید یا هنگام رشد یک گونه گیاهی جدید که ممکن است نیازهای pH منحصر به فردی داشته باشد، خاک را آزمایش کنید. برخی از کارشناسان توصیه می کنند که هر چند سال یک بار خاک را آزمایش کنید، به خصوص زمانی که در گذشته نیاز به اصلاح اسیدیته خاک داشته اید. موادی که برای تنظیم PH خاک استفاده می‌شوند، به مرور زمان تجزیه شده و ممکن است برای حفظ سطح pH در سطوح بهینه، نیاز به استفاده مجدد داشته باشند.

 تغییر pH خاک

در صورتی که PH خاک شما برای گیاهانی که در حال رشد هستند، مطابقت ندارد. می‌توانید PH خاک را تغییر دهید:

  •  افزایش PH خاک

برای افزایش PH خاک از سنگ آهک یا آهک هیدراته استفاده کنید. آهک یک پودر  سفیدرنگ است و به صورت کیسه ای به فروش می رسد. مراقب باشید که آن را در مقادیر مناسب استفاده کنید؛ استفاده بیش از حد آهک می تواند به گیاهان شما آسیب برساند. در صورت نیاز به بالا بردن PH  تا عمقی که ریشه گیاهان شما در آن رشد می کند آهک اضافه کنید.

  • نحوه کاهش PH خاک

برای کاهش pH خاک سولفات آلومینیوم، دی آمونیوم فسفات و مونو آمونیوم فسفات، اوره، گوگرد، سولفات پتاسیم، تنظیم کننده های PH به خاک اضافه کنید در دوره معمول کود دادن، شما به طور خودکار PH خاک را کاهش خواهید داد. در قلیایت های بالا زمانی که دمای خاک پایین است با نظر کارشناسان اسید سولفوریک مصرف شود. همچنین اسید نیتریک در زمان رشد رویشی بر کاهش اسدیته خاک موثر است مورد دیگر اسید فسفریک می باشد که در زمان ریشه زایی و گلدهی برای کاهش اسدیته مناسب است.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ی تعیین و یا تغییر اسدیته ی خاک مزرعه یا باغ خود با کار شناسان مجرب و متخصص شهر گیاه در ارتباط باشید.


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401