Alternaria چیست و چگونه می توان آن را کنترل کرد

ارسال شده در 07 تیر ماه 1401

122 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

لکه برگی آلترناریا که گاهی اوقات به عنوان بلایت زودرس از آن یاد می شود، بیماری است که می تواند طیف گسترده ای از گیاهان را در باغ و مزارع تحت تاثیر قرار دهد گونه های مختلف پاتوژن قارچی باعث آلترناریا می شوند.

گونه های مختلف بر انواع مختلفی از گیاهان تأثیر می گذارند، اما به طور کلی، گونه های مختلف قارچ آلترناریا خسارت گسترده ای به محصولات زیر وارد می کنند:

-گفته می شود انواع کلم ها مانند: کلم بروکسل، کلم بروکلی، گل کلم، کلم چینی، کلم پیچ، شلغم و گاهی تربچه دارای «لکه آلترناریا» هستند.

-سیب زمینی، فلفل، گیاهان گوجه فرنگی

-کدو حلوایی، کدو تنبل و خربزه

-حمله آلترناریا به پیاز و سیر "لکه بنفش" نامیده می شود.

-خیارها نیز به"Alternaria Spot" الوده می شوند.

پاتوژن ها همچنین بر طیف گسترده ای از گیاهان گلدار علفی تأثیر می گذارند.

چگونه بفهمیم قارچ آلترناریا به گیاهان شما حمله کرده است؟

 علائم بیماری ناشی از این پاتوژن از میزبانی به میزبان دیگر کمی متفاوت است اما ری همه گیاهان علائم مشابهی دارند و در بیشتر گیاهان، لکه‌های قهوه‌ای تیره یا سیاه بزرگی را مشاهده خواهید کرد که روی برگ‌های مسن‌تر ایجاد می‌شوند همچنین لکه ها ممکن است زاویه ای یا دایره ای شکل باشند و تا زمانی که به اندازه حدود 1.30سانتیمتر برسند رشد لکه ها ادامه دارد.

روی گل های داوودی و گوجه فرنگی، لکه هایی را خواهید دید که از حلقه های متحدالمرکز تشکیل شده اند و روی گونه های مختلف گیاهان گل همیشه بهار، لکه های ریز ارغوانی/قرمز را مشاهده خواهید کرد.

رشد قارچ ها معمولا بر بافت نرم برگ تأثیر می گذارد اما ممکن است نتواند به رگبرگ های بزرگ آسیب برساند.

اگر قارچ ها در ابتدای آلودگی شناسایی نشوند ممکن است، باعث زرد شدن و پژمرده شدن برگها شود و در صورت کنترل نکردن کل گیاه را آلوده می کند و باعث از بین رفتن کامل گیاه می شود.

 چگونه مطمئن شویم که گیاه مورد نظر ما به آلترناریا آلوده شده است؟

یکی از راه‌های تشخیص این بیماری، این است که این لکه‌ها اغلب با هاگ‌های مخملی و تیره رنگ (کنیدیا) پوشیده شده‌اند و آسیب ناشی از قارچ آلترناریا فقط به برگها محدود نمی شود. همچنین ممکن است باعث ایجاد لکه روی ریشه و ساقه شود این لکه ها نیز اغلب با هاگ های کنیدی ها پر می شوند.

دلایل بروز بیماری آلترناریا چیست؟

در چرخه زندگی پاتوژن قارچی می تواند زمستان گذرانی کند و برای مدت طولانی در بقایای گیاهی آلوده باقی مانده در سطح خاک زنده بماند، همچنین توانایی زنده ماندن  در زیر خاک یا روی بذر ها را دارد.

در فصل بهار، هاگ های قارچی می تواند به وسیله باد از روی گیاهان آلوده به گیاهان سالم منتقل شوند، هاگ ها همچنین ممکن است در دوره هایی با رطوبت بسیار بالا، فصول بارانی طولانی و شبنم شدید رشد کرده و تکثیر شوند و دمای مناسب برای رشد و تولید مثل اسپور قارچ از 18- 23(درجه سانتیگراد) متغیر است.

روش های پیشگیری از آلودگی و گسترش بیماری آلترناریا:

در اصول مدیریتی کنترل این بیماری "پیشگیری" بهترین از درمان است می باشد که شامل موارد زیراست:

-تناوب زراعی سالانه

- جمع آوری بقایای گیاهی

در فاصله بین دو کشت ، خاک را مرتباّ شخم زده شود تا قارچ فرصتی برای رشد و تکثیر در زیر زمین نداشته باشد، اگرچه این پاتوژن ها می توانند بر کل محصولات غلبه کنند و خسارت زیادی به بار آورند، اما کاملا ضعیف هستند.

سالم نگه داشتن محصولات خود با موارد زیر:

-تامین نیاز های گیاه

 -کود دهی منظم

-کنترل آفات به آنها در مقاومت در برابراین بیماری کمک می کند.

-رعایت فاصله کشت گیاهان  باعث می شود تهویه بین گیاهان مناسب باشد و رطوبت برگ ها کاهش یابد.

-اجازه ندهید میوه ها روی گیاهان شما سنگین باشند.

-برداشت منظم به جلوگیری از رشد قارچ کمک می کند.

 جهت انتخاب قارچ کش مناسب جزئیاتی مانند نوع محصول کشت شده، وضعیت خاک و گونه های عامل بیماری زا اهمیت دارد همچنین شما می توانی از سمومی مانند سم کاپتان(2.5 تا3 کیلوگرم در هزار لیتر آب)، مانکوزب(2کیلوگرم در هزار لیتر آب) و ایپریدیون + کاربندازیم(2کیلوگرم در هزار) استفاده کنید برای کسب اطلاع بیشتر در این زمینه می توانید با کارشناسان متخصص و مجرب مجموعه شهر گیاه در ارتباط باشید.


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401