4 بیماری رایج درخت سیب

ارسال شده در 08 مرداد ماه 1401

دسته بندی: آفت و بیماری
390 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

درختان سیب (Malus spp.) و سایر گیاهان خانواده رزاسه مانند زالزالک (Crataegus spp.) مستعد ابتلا به بسیاری از بیماری ها هستند پرورش دهندگان بزرگ نمی توانند این خسارت را تحمل کنند زیرا میوه آنها باید ظاهر خوبی داشته باشد تا قابل فروش باشد تحمل از سوی تولیدکنندگان در مقیاس کوچک اغلب بیشتر است.

بسیاری از بیماری های شایع در درختان سیب عامل قارچی دارند در مورد باغات کوچک که سطح تولید آنها کم می باشد پیشگیری بهتر از درمان می باشد از آنجایی که قارچ ها از گیاهان آلوده به گیاهان سالم از طریق هاگ های موجود در هوا پخش می شوند و در شرایط مرطوب رشد می کنند، پیشگیری شامل بهبود زهکشی خاک، ایجاد فاصله مناسب و حذف قسمت های بیمار گیاه به محض یافتن آنها است.

اما در باغات وسیع و تولید کنندگان صنعتی گاهی نمی توانند با کنترل جلوی گسترش بیماری های قارچی را بگیرند و ناگزیر به استفاده از سموم قارچ کش می شوند  علاوه بر رعایت بهداشت باغ مانند حذف برگ های ریخته شده در پاییز، می توانید با انتخاب صحیح گیاه از برخی از این بیماری های قارچی پیشگیری کنید.

لکه سیاه سیب:

4بیماری رایج درخت سیب

در مورد لکه سیا سیب، عامل قارچ Venturia inaequalis است. در اوایل بهار یا اواسط بهار اولین علامت لکه سیاه سیب را به شکل لکه روی برگ های جدید درخت خواهید دید. لکه ها تیره تر از رنگ برگ خواهد بود. در قسمت زیرین برگ (که سبز روشن است)، لکه ها به رنگ زیتونی و در بالای برگ (که سبز تیره تر است)، لکه های سیاه رنگ خواهد بود برگ های آلوده ممکن است در تابستان به طور کلی بریزند. اگر درخت همچنان موفق به تولید میوه شود، سیب ها نیز لکه های تیره و گال دار خواهند داشت. خوشبختانه، سیب ها معمولا هنوز خوراکی هستند: فقط قبل از خوردن پوست آن را جدا کنید جلوگیری از ایجاد لکه سیاه سیب برای پرورش دهندگان در مقیاس کوچک آسان است زیرا دلیل آن صرفاً عدم مشاهده و بهداشت ضعیف است یک آلودگی کوچک شروع می شود، شاید حتی بدون توجه باشد  مشکل واقعی زمانی شروع می شود که به برگ های آلوده ای که در پایان فصل رشد روی زمین می ریزند اجازه دهید تمام زمستان در آنجا باقی بمانند   Venturia inaequalis  در این شاخ و برگ های افتاده و آلوده زمستان گذرانی می کند هوای بارانی شرایط ایده آلی را برای این تهاجم فراهم می کند. هاگ های قارچ روی برگ های جدید پخش می شوند و آنها را آلوده می کنند.

ارقام مقاوم به بیماری عبارتند از:

ترد زرشکی -هجوم آوردن به طلا-    Mac-Free

کپک پودری:

4بیماری رایج درخت سیب

 Podosphaera leucotricha قارچ عامل این بیماری رایج در درخت سیب است حتی اگر هرگز سیب پرورش نداده اید، احتمالاً در مورد این بیماری می دانید زیرا سفیدک پودری گیاهان زینتی ، از جمله شمشاد ها را آلوده می کند بعید است که گیاه شما را ازبین ببرد، اما توان آن را کاهش می دهد به راحتی قابل تشخیص است: سفیدک پودری دقیقاً مانند نام آن پودر سفید رنگی است که برگ های بسیاری از گیاهان باغ شما را می پوشاند.

اگر سفیدک پودری را تجربه می کنید، علت آن را می توان به باغ سال گذشته ردیابی کرد (حتی اگر آن را ندیده باشید). قارچ در برگ های افتاده و آلوده زمستان گذرانی می کند. هاگ ها روی برگ های سالم پخش می شوند تا آنها را آلوده کنند یا توسط حشرات پراکنده شوند. حتی یک طوفان شدید می تواند مقصر باشد زیرا باران تند می تواند هاگ ها را به سمت برگ های درخت شما حرکت دهند  برای پیشگیری، علاوه بر جمع آوری کردن برگ های ریخته شده در پاییز، فاصله های مشخص شده در برچسب گیاه خود را رعایت کنید تا از گردش هوای خوب اطمینان حاصل کنید. همچنین از آبیاری غرقابی خودداری کنید.

انواع مقاوم در برابر سفیدک پودری عبارتند از:

آزادی، هجوم آوردن به طلا،

زنگ سدر-به:

4بیماری رایج درخت سیب

Gymnosporangium clavipes نام علمی این قارچ عجیب است که برای حمله به درختان سیب شما به یک گیاه میزبان نیاز دارد. به عنوان مثال، اگر درختچه های به گلدار Chaenomeles speciosa، (یکی دیگر از اعضای خانواده گل رز) را در باغ خود پرورش دهید، می توانند به عنوان میزبان عمل کنند از آنها به درختان سیب شما سرایت می کند.

نشانه زنگ سدر-به وجود لکه های زنگ زده روی برگ های درخت شماست خود سیب ها نیز ممکن است بد شکل باشند و یا از لک شدن رنج ببرند اگر نوعی گیاه را پرورش دهید که می‌تواند به عنوان میزبان عمل کند، می‌توانید به دنبال نشانه‌ای باشید که میزبان ناقل بیماری است: گال‌های زنگ‌زده، که در بهار «شاخ‌های» زنگ‌زده‌ای به رنگ نارنجی می شوند و هاگ‌هایی را که پخش می کنند برای جلوگیری از زنگ زدگی، گیاهان میزبان را از بین ببرید. به علاوه ارقام سیب مقاوم در برابر زنگ زیر را رشد دهید:

ردفری، غرور ویلیام، آزادی

پوسیدگی فایتوفترایی:

4بیماری رایج درخت سیب

 

Phytophthora یک بیماری قارچ است که قدرت درخت را کاهش می دهد. می تواند به قسمت های مختلف درخت از جمله تنه یا ریشه حمله کند.

اگر مشکوک هستید که درخت سیب شما ممکن است به بیماری Phytophthora آلوده شده باشد، یک چاقوی تیز بردارید و یک نوار کوچک از پوسته بیرونی تنه را بردارید تا رنگ زیر آن را بررسی کنید. چوب سالم اینجا سبز است. چوب بیمار نارنجی یا قهوه ای خواهد بود.

علت این بیماری اغلب آلودگی است که می تواند از خاکی که برای گیاه آورده اید، آب آبیاری یا حتی خود گیاه باشد (اگر از نهالستان های معتبر خریداری نکرده باشید).

برای پیشگیری، علاوه بر احتیاط برای جلوگیری از آلودگی، اقدامات احتیاطی مرتبط با رطوبت را مانند پیشگیری از قارچ انجام دهید (زیرا Phytophthora نیز در شرایط مرطوب رشد می کند). به عنوان مثال، برای بهبود زهکشی، به جای کاشت در سطح زمین، روی پشته ها بکارید همچنین هنگام خرید درختی با پایه سری ژنو بخواهید؛ مقاومت برتری خواهد داشت.

 

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

سمپاشی درختان میوه در فصل زمستان

دسته بندی: آفت و بیماری
03 اردیبهشت ماه 1401