10آفت رایج در گیاهان آپارتمانی

ارسال شده در 04 مرداد ماه 1401

دسته بندی: آفات و بیماری ها
54 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

 

گیاهان آپارتمانی شما تمام وقت خود را در داخل خانه می گذرانند که در آن دما، نور خورشید و رطوبت ممکن است مطلوب نباشد این امر باعث می شود آنها طعمه آسانی برای آفات گیاهی شوند که راه خود را در داخل خانه پیدا می کنند، آفات هیچ شکارچی طبیعی در داخل خانه ندارند و جمعیت آنها می تواند به سرعت افزایش یابد منتظر نمانید تا گیاهان آپارتمانی شما دچار مشکل شوند گیاهان داخل خانه خود را به طور مرتب بررسی کنید در صورت مشاهده اولین علائم بتوانید گیاه خخود را درمان کنید.

در اینجا 10 مورد از آفات و نحوه کنترل آنها آورده شده است.

1-شته ها

10آفت رایج در گیاهان آپارتمانی

شته ها شبیه لکه های کوچک سبز، سفید، زرد یا سیاه هستند که می توانند در تمام اندام های هوایی گیاه ظاهر شوند  با مکیدن شیره گیاهی ساقه و برگ گیاهان را ضعیف می کنند شته ها می توانند آنقدر سریع تکثیر شوند که در عرض چند روز گیاه را بپوشاند شته ها حشرات نرمی هستند و می توانند به راحتی با یک آبیاری شدید(شستن ساقه ها و برگها) یا اسپری مکرر صابون حشره کش از بین بروند.

2-کنه های پهن

10آفت رایج در گیاهان آپارتمانی

کنه های پهن و کنه های سیکلامن آفات شایعی در گیاهان آپارتمانی نمی باشند، اما می توانند آسیب قابل توجهی به رشد گیاهان وارد کنند آنها خیلی ریز هستند ، اما اگر گیاه آپارتمانی شما شروع به رشد همراه انحراف یا پیچیدن برگ ها کند، می توانید به وجود کنه ها مشکوک شوید گیاهان مورد علاقه کنه ها عبارتند از بنفشه آفریقایی، بگونیا، سیکلامن و چندین گیاه آپارتمانی گرمسیری ،برای کنترل و از بین برن این آفت می توان برخی موارد را با سم حشره کش، صابون حشره کش یا روغن باغبانی درمان کرد. معمولاً بهتر است گیاه آلوده را به دور بریزید تا کنه ها پخش نشوند.

3-پشه سیاه

10آفت رایج در گیاهان آپارتمانی

پشه های سیاه حشرات کوچکی هستند که در اطراف گیاهان سرپوشیده دیده می‌شوند و در صورت اختلال در خاک به بالا پرواز می‌کنند. حشرات بالغ آسیب زیادی وارد نمی کنند، اما مرحله لاروی از ریشه های گیاه تغذیه می کند. آنها خاک مرطوب را ترجیح می دهند و مشکل بزرگ تری برای نهال ها نسبت به گیاهان آپارتمانی دارند شما می توانید بزرگسالان را با تله های چسبناک زرد کنترل کنید که باعث کاهش جمعیت می شود. اجازه دهید خاک به مدت چند روز کاملا خشک شود تا تخم ها و لاروهای موجود از بین بروند

4-مینوز برگ

10آفت رایج در گیاهان آپارتمانی

خطوط خمیده ای که از روی یک برگ عبور می کنند، نشانه مطمئنی از آسیب مینوز برگ خوار هستند عموماً آفت فضای باز هستند، اما می توانند گیاهان شما را در داخل خانه هم آلوده کنند لارو مینوز کوچک هستند مینوز ها تخم خود را در برگ می‌گذارد و لاروها از طریق برگ‌ها تغذیه می‌کنند تا زمانی که به اندازه کافی بالغ شوند تا بیرون بیایند اغلب آسیب فقط جنبه زیبایی دارد و در یک گیاه آپارتمانی، ظاهر بگ ها ناخوشایند هستند. برای جلوگیری از ظهور مینوز جدید، می توانید نوار چسب آبی استفاده کرد همچنین حشره کش های کمی وجود دارند که می توانند مینوز برگخوار را کنترل کنند.

5-شپشک آرد آلود

شپشک‌های آرد آلود شبیه توده‌های سفید پنبه‌ای کوچک هستند که معمولاً در محل اتصال ساقه به گیاه متصل می‌شوند، اما ممکن است در امتداد ساقه‌ها نیز دیده شوند آنها با مکیدن به آرامی از گیاهان تغذیه می کنند گیاهان آلوده به حشرات آرد آلود اغلب به نظر می رسد که در حال خشک شدن هستند، حتی زمانی که آبیاری شده باشند. همچنین می‌توانید شپشک‌های آردآلود را با یک پنبه آغشته به الکل از روی گیاه تمیز کنید. اگر گیاهان شما به شدت آلوده می شوند، بهتر است گیاهان را به فضای با منتقل کنید.

6-شپشک سپردار

10آفت رایج در گیاهان آپارتمانی

سپردارها حشرات کوچکی هستند که خود را به ساقه گیاه می چسبانند و سپس خود را با یک پوسته سخت و بیضی شکل می پوشانند مانند شپشک‌های آردآلود، آن‌ها به آرامی شیره گیاهان را می‌مکند و باعث ضعیف شدن گیاه می شوند کنترل سپردارها سخت می باشد و آفت کش ها اغلب به پوسته سخت آنها نفوذ نمی کنند در مرحله ای که سپردار ها هنوز بالغ نشده اند و سپر آنها تشیکل نشده است می توان با استفاده از صابون های حشره کش این حشرات را کنترل کرد.

7-کنه تارتن

10آفت رایج در گیاهان آپارتمانی

کنه‌های عنکبوتی(کنه تارتن) به‌ویژه در مفاصل داخلی گیاهان و در گیاهانی که شاخ و برگ‌های سرسبز دارند، تارهای مشخصی به جا می‌گذارند کنه ها کوچک به اندازه یک سر سوزن هستند و با مکیدن شیره گیاهی به گیاهان آسیب می رسانند برگ های حمله شده دارای نوک زرد خواهند بود با تشدید آلودگی، برگ ها کاملاً زرد و شکننده می شوند و به سرعت می میرند برای کنترل کنه های عنکبوتی، گیاهان آسیب دیده را با صابون حشره کش کاملاً اسپری کنید همانطور که روی برچسب توصیه شده است تکرار کنید زیرا کنه ها به سرعت مقاوم می شوند.

8-دم فنری

10آفت رایج در گیاهان آپارتمانی

دم فنری موجودات حشره‌مانند بدون بال کوچکی هستند که در صورت اختلال می‌توانند چندین سانتیمتر در هوا بپرند احتمالاً متوجه آنها نخواهید شد مگر اینکه چندین مورد وجود داشته باشد و به صورت توده ای دیده شوند آنها مناطق مرطوب مانند خاک مرطوب گلدان را ترجیح می دهند. اگرچه دم فنری می تواند از ریشه تغذیه کند، اما زمانی که در خاک است، آسیب زیادی به گیاهان وارد نمی کند. با این حال، اگر خاک خشک شود، دم فنرها به دنبال رطوبت می گردند، و ممکن است به مکان هایی مانند اشپزخانه و یا حمام بروند که می توانند آزاردهنده شوند می توانید آنها را با جاروبرقی جمع آوری کنید یا از خاک دیاتومه استفاده کنید

9-تریپس

10آفت رایج در گیاهان آپارتمانی

این حشرات کوچک (کمتر از 3سانتیمتر) می توانند آسیب زیادی به گیاه وارد کنند آنها به صورت گروهی تغذیه می کنند و از شیره گیاهی در برگ ها، گل ها و حتی میوه ها را می مکند آنها علاوه بر تضعیف گیاهان و اختلال در رشد، باعث گسترش بیماری نیز می شوند از آنجایی که هیچ شکارچی طبیعی در داخل خانه وجود ندارد، باید از نوعی حشره کش تماسی مانند چریش یا صابون حشره کش استفاده کنید.

10-مگس سفید

10آفت رایج در گیاهان آپارتمانی

این مگس‌های سفید کوچک معمولاً در قسمت زیرین برگ‌ها دیده می‌شوند وبا مکیدن شیره برگ ها و ساقه ها باعث ضعیف شدن گیاهان و ایجاد انحراف و تغییر رنگ می شوند مگس‌های سفید خیلی سریع تولید مثل می‌کنند، بنابراین کنترل زود هنگام آنها، از بین بردن آنها را آسان‌تر می‌کند می توانید آنها را با تله های چسبنده زرد کنترل کنید و یا با صابون حشره کش یا روغن باغبانی کنترل کنید. اسپری باید با حشره تماس داشته باشد تا عمل کند.

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401