همه چیز درباره چالکود

ارسال شده در 27 فروردین ماه 1401

165 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

در فصل پاییز و زمستان چه مراقبت هایی باید از گیاه صورت گیرد تا موجب تقویت گیاه در فصل رویش گردد؟ در این دوره چه کودهایی برای درختان استفاده می گردد و میزان و طریقه مصرف آنها چگونه است و کلا استفاده از کود در فصل سرما چه مزایایی برای گیاهان دارد؟

جواب سوالات خود را در مقاله ذیل بیابید:

به هرنوع کود شیمیایی یا آلی که به طرق مختلف درعمق خاک مصرف می شود ، چالکود اطلاق می گردد. چالکود بمنظور جبران کمبودهای خاک بستر درختان در فصل پاییز و زمستان بکار گرفته می شود. استفاده از این روش نسبت به سایر روش های کوددهی مزایای بیشتری  داشته و موجب غنی سازی خاک و جذب بهتر کودهای کشاورزی از طریق ریشه گیاه می شود. نفوذ آب به داخل خاک را بهبود بخشیده و موجب کیفیت بهتر محصولات کشاورزی در سال بعد می شود. در شیوه چالکود ، بدلیل آنکه کود در نزدیکی ریشه قرار می گیرد، بطور مستقیم در اختیار گیاه قرار گرفته و از اتلاف کود یا آبشویی مواد مغذی جلوگیری می شود.

در روش چالکود، چاله هایی در نزدیکی ریشه درخت حفر کرده  و این چاله ها را با انواع کود های کشاورزی لازم پر می کنند. روش انجام چالکود شامل دو مرحله حفر چاله و پر کردن آن است:

1- حفر چاله: برای این منظور چاله هایی در نزدیکی تنه درخت و تقریبا در فاصله یک سوم سایه آن از تنه حفر می کنند. محل حفر چاله باید مطابق با محل قرار گیری ریشه های فعال و جوان باشد. اگر از چاله ها به خوبی نگاهداری شود نیازی  به حفر چاله در هر سال نیست و حفر چاله برای چندین سال کافی خواهد بود. برای آنکه رشد ریشه در داخل چالکود بهتر شود، باید دقت داشت که رطوبت و تهویه آن به میزان مناسبی باشد.

تعداد چاله هایی که حفر می شوند نیز بستگی به نوع درخت، سن درخت و وضعیت خاک دارد. برای هر درخت بایستی دو تا چهار چاله مخصوص حفر کرد، مگر آنکه تراکم درختان زیاد باشد که در این صورت چالکود ها بین چند درخت حفر می شود.

همه چیز درباره چالکود-شهر گیاه

عمق و قطر چاله های چالکود: عمق چاله حفر شده بسته به عمق ریشه هر درخت متفاوت است. اما در اغلب موارد عمق چاله ها را حداکثر 80 سانتی متر و حداقل 30 سانتی متر در نظر می گیرند. قطر چاله هم چیزی حدود 30 الی 60 سانتی متر باید باشد.

چالکود - شهرگیاه

2- پر کردن چاله: در پر کردن چاله، در قسمت ته چاله کودهای دامی قرار می گیرند و در قسمت میانی مخلوطی از کودهای دامی و شیمیایی ریخته می شوند و قسمت بالا مجددا با کود دامی پر می شود.

بهترین زمان برای چالکود کردن:

بهترین زمان برای تهیه چالکود، در موقع خواب درخت ( اواخر پاییز تا اواخر زمستان) بخصوص در بهمن ماه می باشد. یعنی از زمان ریزش برگ ها تا قبل از تورم جوانه ها

پس از حفر چالکود باید بلافاصله درون آن را با مواد تهیه شده پر کرد. زیرا در غیر این صورت، سبب وارد آمدن آسیب جدی به ریشه درختان می شود.

مزایای استفاده از چالکود:

. مدیریت مصرف کود که منجر به کاهش مصرف نسبت به دیگر روش های کوددهی می گردد

. باعث تحریک رشد در مراحل ابتدایی رشد گیاه می گردد خصوصا در مناطقی که دمای خاک در ابتدای فصل رشد پایین است.

. از مصرف کود توسط علف های هرز جلوگیری می شود

. برای گیاهانی که سیستم ریشه ای گسترده ای ندارند مناسب است

∙ جلوگیری از خشکیدگی سرشاخه های درختان میوه

∙ کمک به توسعه ریشه در خاک های آهکی  و فشرده

∙ افزایش عملکرد و بهبود کیفیت میوه ها در فصل زراعی بعد

∙افزایش قابلیت نفوذ پذیری آب و مواد آلی به داخل خاک اطراف ریشه

∙تقویت عمومی گیاه در فصل زراعی بعد

∙در اختیار قرار گرفتن مواد مغذی مورد نیاز درختان میوه در شروع فصل رشد

∙کاهش شکوفه ریزی درختان و افزایش رشد و تعداد آنها

∙کنترل نیاز درختان به کود در طول فصل

∙افزایش برگ دهی درختان

∙اصلاح بافت خاک

∙کاهش تنش های محیطی وارده به درختان چالکود شده

کودهای مورد استفاده برای چالکود زمستانه

  • برای ترکیب چالکود زمستانه نیز با توجه به کمبودهای موجود در آنالیز خاک می‌توان از انواع کودهای کامل، نیترات‌ها (نیترات پتاسیم، نیترات آمونیوم، نیترات کلسیم)، انواع سولفات‌ها (سولفات آهن، سولفات روی، سولفات پتاسیم)، مواد حاوی فسفر، عناصر کلاته (کلات آهن، روی و منگنز)، گوگرد میکرونیزه و یا گرانوله بنتونیت دار همراه با باکتری تیوباسیلوس، کودهای هیومیکی و بویژه کودهای

دامی ( مرغی و ماهی ) با مقداری متناسب با کمبود آن عنصر در ترکیب چالکود استفاده کرد.

منابع مورد استفاده:

  1. Manure pits, University of Wyoming: wyoextension.org/agsafety/structure/manure-pits
  2. Manure pit safety. Texas A& M Agrilife. http://agrilife.org


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

سمپاشی درختان میوه در فصل زمستان

دسته بندی: آفت و بیماری
03 اردیبهشت ماه 1401